بهداشت قاعدگی و تاثیر رژیم غذایی در ایام پریودی

2021-03-01

خستگی، بی ثباتی، نوسانات خلقی و گرفتگی عضلات از علائم شایع در دوران قاعدگی است.

رژیم غذایی شما تاثیر مستقیم بر احساس شما در دوران پریود دارد. رژیم تغذیه مناسب به ویژه در ۵ روز اول می تواند با درد عضلانی، نفخ، سر درد و.. مقابله کند.

در این مقاله قصد داریم شما را با مهم ترین موارد بهداشت قاعدگی و تاثیر رژیم غذایی ایام پریودی آشنا می سازیم همراه پروبیتی باشید…

blank

بهداشت قاعدگی و تاثیر رژیم غذایی در ایام پریودی

بهداشت قاعدگی

یکی از مواردی که در دوران پریودی از اهمیت بالایی برخوردار است رعایت بهداشت قاعدگی است. در دوره ی قاعدگی دهانه ی رحم باز بوده و انواع میکروب ها امکان ورود به رحم را دارند. به همین علت لازم است موارد زیر را در این دوران رعایت کنید.

  • لباس زیر تان را در ایام پریودی زود به زود تعویض کنید و توصیه می شود از لباس زیر نخی استفاده کنید زیرا سبب می شود که گردش هوای منظم ایجاد شود و از عرق کردن و عرق سوز شدن پا ها جلوگیری می کند.
  • از نوار بهداشتی های معطر استفاده نکنید زیرا سبب سوزش، خارش، حساسیت و ایجاد عفونت در ناحیه تناسلی می شود.
  • یکی از مهم ترین علل بوی بد واژن در ایام پریودی دیر عوض کردن نوار بهداشتی است. بهتر است نوار بهداشتی تان را زود به زود تعویض کنید.
  • بوی بد واژن می تواند ناشی از عفونت های زنانه، عفونت های میکروبی و قارچی و عفونت های مقاربتی باشد که بهتر است به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید.
  • یکی از موارد تسکین درد و کاهش عفونت شستن ناحیه ی تناسلی با آب گرم و صابون در ایام پریودی است. استفاده از صابون سبب می شود تا هر نوع باکتری و قارچی از بین برود و از عفونت های ناحیه تناسلی جلوگیری نماید.

استفاده از کمپرس گرم یکی از محبوب ترین درمان های گرفتگی عضلات، گرفتگی و درد عضلانی را که در دوره های قاعدگی شایع است، کاهش می دهد.

انتخاب رژیم غذایی سالم تاثیر به سزایی در تسکین درد های ایام پریودی دارد که مهم ترین موارد تاثیر گذار در ادامه مقاله ذکر شده است.

blank

بهداشت قاعدگی و تاثیر رژیم غذایی در ایام پریودی

آیا مصرف برخی از غذاها می توانند دردهای دوره قاعدگی را تسکین دهند؟

رژیم غذایی مناسب نقش بسیار مهمی را در ایام پریودی ایفا می کند. به منظور تسکین گرفتگی های قاعدگی، بهتر است از غذاهایی استفاده کنید که باعث افزایش سطح قند خون شما نشوند، زیرا باعث عدم تعادل در هورمون ها می شوند و منجر به گرفتگی شدید می شوند. بنابراین، توصیه می شود که در دوره قاعدگی خود وعده های غذایی سالم، مقوی و خانگی نوش جان کنید.

blank

چه رژیم غذایی در ایام پریودی نباید مصرف شود؟

غذاهای زیادی وجود دارند که باعث التهاب در بدن می شوند و بنابراین بهتر است تا حد ممکن از مصرف آنها خودداری کنید. بهتر است از غذاهای سرخ شده، غذاهای کاملاً فرآوری شده، شکر و مواد پخته شده پرهیز شود.

blank

از خوردن الکل در ایام پریودی اجتناب کنید...

گرچه الکل ممکن است گرفتگی عضلات را به طور موقت کاهش دهد، اما تأثیرات منفی بسیار زیادی برای شما به وجود می آورد که نمی توان از آنها چشم پوشی کرد. خوردن الکل می تواند باعث نامنظم شدن قاعدگی و همچنین باعث افزایش سطح استروژن در بدن می شود و علائم دوره را بدتر می کند. استروژن یکی از دو هورمون اصلی جنسی زنانه است که وظیفه منظم نگه داشتن چرخه قاعدگی بانوان را بر عهده دارد. همچنین سطح کلسترول و قند خون را کنترل می کند.

نکته: به جای آن چای سبز، آب گوجه فرنگی و هویج یا هر نوع سوپ بخورید. اینها برخی از غذاهایی است که باید در طول یک دوره برای جلوگیری از گرفتگی عضلات مصرف کنید.

blank

بهداشت قاعدگی و تاثیر رژیم غذایی در ایام پریودی

پرهیز از نوشیدنی های کافئین دار

یکی از اصلی ترین نوشیدنی هایی که باید در دوران قاعدگی از آن اجتناب قهوه است، زیرا کافئین یک محرک است، که منجر به نوسان هورمون های شما می شود، فشار خون و ضربان قلب را نیز افزایش می دهد و منجر به حملات تنش و اضطراب می شود. کافئین همچنین توانایی بدن در جذب آهن را کاهش می دهد، که بر سطح انرژی شما تأثیر می گذارد.

blank

پرهیز از غذاهای فرآوری شده

غذاهای منجمد، فست فودها، ترشیجات، سوپ های نیمه آماده و … دارای مواد نگهدارنده هستند که بهتر است این نوع غذاها در دوران قاعدگی استفاده نشود. غذاهای فرآوری شده نیز منبع عظیمی از سدیم هستند که عامل اصلی نفخ و احتباس آب است و بهتر است در طی قاعدگی و چند روز قبل از آنها اجتناب شود. 

نکته: وعده های خانگی، سالاد و سبزیجات فراوان و غذاهای گرم کننده قلب و شکم مانند کاچی و فرنی میل کنید. نان گندم، ماهی قزل آلا و گوشت های بدون چربی نیز توصیه می شود.

blank

پرهیز کنید از غذاهای سرخ شده

بیشتر غذاهای سرخ شده مانند چیپس، تنقلات، بیسکویت و غیره حاوی چربی های ترانس یا روغن نباتی هیدروژنه هستند. همه اینها می توانند سطح استروژن را افزایش دهند و باعث بدتر شدن خلق و خوی شما شوند. غذاهای سرخ شده به علاوه مشکل آکنه و التهاب پوستی در خانم ها را بدتر می کند، به همین دلیل بهتر است از این موارد خودداری شود.

blank

بهداشت قاعدگی و تاثیر رژیم غذایی در ایام پریودی

چه مواد غذایی در ایام پریودی بخوریم ؟

اگر گرفتگی شدید دارید، بهتر است از غذاهایی که غنی از آهن، کلسیم، اسیدهای چرب امگا ۳ و فیبر هستند استفاده کنید. این غذاها به رفع گرفتگی، کاهش خستگی کمک می کند و احساس قدرت بیشتری به شما می دهند.

blank

موز حاوی مقدار زیادی پتاسیم است ....

موز یک میوه سالم و مناسب برای ایام پریودی است زیرا حاوی مقادیر زیادی پتاسیم و ویتامین های B6 هستند.. خوردن موز باعث تنظیم حرکات روده و کاهش میزان آب ذخیره شده می شوند و باعث می شود نفخ کمتری داشته باشید.

blank

از ماهی قزل آلا غافل نشوید....

ماهی قزل آلا حاوی مقادیر فراوانی اسیدهای چرب امگا ۳ است، ماده ای که باعث شل شدن عضلات بدن می شود. از خوردن ماهی غافل نشوید زیرا برای کاهش گرفتگی عضلات مناسب است. اگرماهی دوست ندارید می توانید، غذاهای دیگری که حاوی مقدار زیادی امگا ۳ هستند مانند دانه های کتان و سویا را با ماهی جایگزین کنید.

blank

بهداشت قاعدگی و تاثیر رژیم غذایی در ایام پریودی

خوردن ماست ...

ماست پر از کلسیم است، بنابراین می تواند در رفع درد های قاعدگی کمک کند. در ایام پریودی بدن به کلسیم نیاز دارد. گفته شده است که حفظ تعادل کلسیم مناسب می تواند نفخ و بدخلقی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. اگر ماست دوست ندارید می توانید از بادام و یا عدس که یک جایگزین مناسب برای ماست محسوب می شود استفاده نمایید.

blank

کلم پیچ

سطح آهن در بدن شما هنگام قاعدگی بسیار پایین می آید. اگر احساس می کنید که به دنبال غذاهای غنی از آهن هستید، به جای مصرف همبرگر و سیب زمینی سرخ کرده، از سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ، اسفناج استفاده کنید تا کمبود آهن بدنتان بر طرف شود.

رعایت همه ی موارد بالا به شما کمک می گند تا بهداشت این دوران را به خوبی رعایت کنید و دردهای عضلانی تان که ناشی از تغذیه نامناسب است را کاهش دهید. 

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید